Телефоны для связи:
(044) 256-56-56
(068) 356-56-56
» » Другий звіт ENEMO щодо передвиборної ситуації в Україні

Другий звіт ENEMO щодо передвиборної ситуації в Україні

09 ноябрь 2018, Пятница
398
0
Другий звіт ENEMO щодо передвиборної ситуації в УкраїніДругий проміжний звіт за період 10 вересня – 8 жовтня 2012

Місія спостереження ENEMO 2012 в Україні за парламентськими виборами проводиться за фінансової підтримки уряду США, уряду Великобританії, Міністерства закордонних справ Німеччини, Королівства Нідерландів та Чорноморського фонду регіональної співпраці. Місія розпочала свою роботу 23 липня з приїздом чотирьох членів керівної групи. ENEMO – перша міжнародна місія зі спостережень за виборами, зареєстрована на парламентські вибори
2012 року Центральною виборчою комісією (ЦВК). 35 довгострокових спостерігачів прибули до Києва 5 серпня 2012 року і після спеціальних тренінгів роз’їхались по Україні. Групи довгострокових спостерігачів охоплюють одну або дві області України. Поки що ENEMO випустила перший проміжний звіт за період 5 серпня - 9 вересня. У цьому другому звіті спостерігачі ENEMO сфокусували свою увагу на проведенні виборчої кампанії, формуванні та діяльності виборчих комісій,  ситуації з медіа та на офіційних скаргах, пов’язаних з виборами. Дані цієї доповіді основані на 272 доповідях, отриманих від довгострокових спостерігачів. З початку місії спостерігачі ENEMO провели  1728  зустрічей,  з  яких  823  були  зустрічі  з  кандидатами  і  представниками політичних партій, 258 ‒  з виборчими комісіями і представниками адміністративних органів, 238 ‒   з представниками громадських організацій, 128 ‒  із представниками ЗМІ та багатьма іншими внутрішніми  і міжнародними контактними особами.  Вони відвідали 81 мітинг, а також 132 сесії ОВК, 47 сесій ЦВК і 19 ‒  в ДВК.
                КОРОТКИЙ ОГЛЯД ОТРИМАНИХ ДАНИХ ТА РЕКОМЕНДАЦІЙ
- Парламентські вибори в Україні відбудуться 28 жовтня 2012 року згідно до нового Закону про
вибори та нової змішаної виборчої системи. Нове виборче законодавство дало можливість  «технічним партіям» отримати надмірне членство в окружних виборчих комісіях та організувати систему масових замін.
- Зібрання  ЦВК  відкриті  для  спостерігачів,  медіа  та  політичних  партій,  однак
доступ  до  справжнього  процесу  прийняття  рішень  ‒   обмежений.  Система
засідань за закритими дверми та відсутність доступу до проектів  документів
обмежує право представників політичних партій  повною мірою брати участь у процесі прийняття рішень з правом дорадчого голосу.
- Місія ENEMO вітає нещодавнє рішення Центральної виборчої комісії обмежити можливі масові міграції виборців з одного мажоритарного округу в інший.
- Велика кількість замін технічними партіями та партійне протистояння негативно впливають на роботу окружних виборчих комісій. Випадки тиску, засідання за закритими дверми, обмежений доступ спостерігачів до рішень та інших документів   викликають серйозне занепокоєння щодо прозорості та чесності роботи ОВК.   Велика кількість замін членів ОВК підкреслює нагальну необхідність систематичної підготовки членів виборчих комісій на всіх рівнях.
- Несподіване рішення ЦВК змінити процедуру жеребкування для дільничних виборчих комісій всього за п’ять днів до проведення лотереї не забезпечило єдиного і прозорого виконання процедури дільничними виборчими комісіями. Інструкції ЦВК не однаково виконувались і як наслідок були необхідні повторні лотереї, а процес формування дільничних виборчих комісій був досить неорганізованим і в багатьох випадках – відкладений.
- Рівень передвиборної агітації збільшився у звітний період. Збільшилось число скарг від
кандидатів-самовисуванців і кандидатів від опозиції про те, що їх залякували, чинили тиск або переслідували податкові інспекції чи органи влади.
- Зловживання  адміністративними  ресурсами  залишається  досить  поширеним.
Проекти, що фінансуються із державного бюджету, представлені як особисті досягнення кандидата або як ініціатива політичної партії з метою сприяння їх виборчій кампанії. Внутрішні групи спостерігачів (ОПОРА, КВУ) повідомляють про велику кількість випадків підкупу голосів кандидатами. ENEMO висловлює серйозну   занепокоєність   з   приводу   відсутності   ефективних   санкцій   у випадку підкупу голосів. ЦВК дала кандидатам тільки попередження, але для них не було ніяких адміністративних чи кримінальних наслідків.
- Ситуація з медіа все ще непокоїть, особливо продовжується  тиск на телеканал ТВi та на деякі місцеві ЗМІ, наприклад,   на газету «Гривня» в Миколаєві і телеканал «Херсон плюс». ENEMO вітає рішення українського парламенту зупинити прийняття законопроекту про впровадження кримінальної відповідальністі за наклеп.
                                               ЗАКОНОДАВЧА БАЗА
28 жовтня 2012 року українські виборці будуть обирати 450 депутатів до Верховної Ради України за новою змішаною виборчою системою, за якою 225 депутатів обираються за пропорційною системою у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі за закритими виборчими списками депутатів від політичних партій та 225 депутатів обираються за мажоритарною системою в одномандатних виборчих округах. Для отримання місць у парламенті політична партія має подолати виборчий поріг, що зріс від трьох до щонайменше
п’яти відсотків голосів у загальнодержавному одномандатному  виборчому  окрузі.  Суттєві  зміни  виборчої  системи  та  прийняття нового закону про вибори за 11 місяців перед днем проведення виборів викликають занепокоєння щодо того чи зможуть політичні партії та виборчі комісії справитись із серйозними проблемами в організації проведення парламентських виборів в Україні. Позитивним є те, що новий закон розширив права внутрішніх безпартійних спостерігачів. Як уже було відзначено в першому звіті, новий закон про вибори спричинив організаційні труднощі щодо реєстрації кандидатів в Центральній виборчій комісії.
ВИБОРЧА АДМІНІСТРАЦІЯ
Центральна виборча комісія
Засідання Центральної виборчої комісії проводяться на щоденній основі і є відкритими для
спостерігачів. Переважна більшість рішень ЦВК прийнята одноголосно, без обговорення. Зазвичай ЦВК проводить закриті засідання перед початком звичайних зустрічей з громадськістю, де фактично відбувається процес прийняття рішень. Ці наради  зазвичай  відбуваються  за  дві  години  до  офіційного  засідання.  Хоча  процес голосування ЦВК є відкритим, фактичне прийняття рішення  таким не є. Тому загалом ENEMO не може оцінити роботу ЦВК як прозору.
Відповідно до Закону про вибори, представники партій мають право бути присутніми на засіданнях ЦВК, а також брати участь і робити поправки в обговоренні. Хоча теоретично вони можуть скористатися своїм правом дорадчого голосу, загальне середовище на засіданнях ЦВК і процес прийняття рішень в цілому робить їх присутність номінальною. Представникам партій не надаються документи, необхідні для повноцінної участі у процесі прийняття рішень, незважаючи на положення закону. Хоча  порядок  денний  доступний  для  всіх  присутніх,  він  в  основному  наданий напередодні зустрічі, і ні проект, ні остаточний порядок денний не публікуються на сайті ЦВК. Представники партії не мають доступу до проектів постанов та всіх додаткових   документів, на яких базуються проекти постанов. В середньому, на офіційних засіданнях члени ЦВК витрачають 2-3 хвилини на голосування за постанову без обговорення. Незалежно від того, чи представники партій, спостерігачі та журналісти отримали ясну картину, вони не в змозі побачити реальні рішення, поки ті не будуть розміщені на сайті ЦВК на наступний день.
Постанова ЦВК про реєстрацію виборців
22 вересня 2012 року Центральна виборча комісія (ЦВК) змінила постанову від 13 вересня № 893 на постанову № 1046. Орган ведення Державного реєстру виборців може змінити місце голосування виборців у межах тільки одного і того ж одномандатного округу. Виняток було зроблено тільки для членів окружних і дільничних виборчих комісій, які будуть виконувати свої обов'язки в день виборів. Всі інші виборці можуть просити про зміну виборчої адреси на іншій виборчій дільниці лише в одному і тому ж окрузі, і таким чином не відбудуться міграції виборців з одного округу в інший.
За даними ЦВК, Державний реєстр виборців отримав незвичайно велику кількість заяв про зміну місця голосування в окремих одномандатних округах станом на 22 вересня. Різні контактні особи звернулись до місії ENEMO, щоб висловити стурбованість щодо попередньої законної можливості кандидатів переміщати велику кількість виборців з інших округів, щоб вплинути на результат виборів у їхньому одномандатному окрузі.
ENEMO  схвалює  чинне  рішення  Центральній  виборчій  комісії  обмежити  можливі масові міграції виборців з одного мажоритарного округу в інший на парламентських виборах  28  жовтня  2012  року.  ENEMO  закликає  виборчу  адміністрацію  докласти зусиль, щоб збільшити чесність та прозорість робочого процесу, надаючи проекти постанов перед зібраннями ЦВК та дозволяючи належні слухання та вирішення скарг, пов’язаних з виборами.
Окружні виборчі комісії
Робота окружних виборчих комісій характеризується відкритими протистояннями між двома таборами, в основному   провладні та опозиційні сили борються за вплив (наприклад, ОВК №2 в АР Крим, № 175 у Харківській області, № 139 в Одеській області, № 153 у Рівненській області, № 200 у Черкасах або № 11 у Вінницькій області). Багато ОВК продовжували практику ЦВК проведення закритих засідань без публічного доступу. Було виявлено, що принаймні п’ятнадцять ОВК працювали  дуже непрозорим способом, особливо ОВК № 135 в Одеській області, № 122 у Львівській області, № 97 у Київській області, № 2 та № 7 в АР Крим, а також ОВК № 104, № 112 та № 113 у Луганській області, № 22 та № 19 у Волинській області, № 10 в АР Крим, № 43 у Донецькій  області,  № 116  і  №  117  у Львівській  області  і  №  130  у Миколаївській області. Окрім проведення так званих "нарад", у разі присутності внутрішніх і міжнародних спостерігачів ці ОВК відкладають свої офіційні сесії на вечір або приймають порядки денні для того, щоб спостерігачі «занудьгували» і покинули сесію. Крім того,
в ОВК № 68 та № 69 у Закарпатській області, № 67 Житомирській області,№ 97 у Київській області рішення комісій не були відкритими або спостерігачі мали обмежений доступ
до них. В ОВК № 135 Одеської області, № 6 та № 10 АР Крим, №122 Львівської області, № 67 Житомирської області, № 101 Кіровоградської області №113 і № 106 Луганської області, навіть члени ОВК, висунуті опозиційними партіями не мають доступу до всіх документів комісії, таких як: протоколи, списки членів ДВК, списки розподілу керівних посад.
Випадки тиску на членів ОВК були зареєстровані у виборчому окрузі № 102 (Кіровоградськї  області)  і  №  122  Львівської  області,  де  проти  секретарів  ДВК, висунутих «Батьківщиною» було відкрито тиск з боку більшості членів комісії. В обох випадках більшість проголосувала за іншого члена комісії, якому будуть платити на постійній основі замість них і проти їхньої волі.2 Аналогічний тиск було проведено на голову ОВК № 7 АР Крим та чотирьох членів комісії у ОВК № 10 АР Крим. В ОВК №141  (Одеської  області),  член  висунута  від  «Нашої  України»  подала  у  відставку, заявивши про тиск на її родину.
Як вказано у першому проміжному звіті ENEMO, склад і часті заміни ОВК продовжують викликати занепокоєння з приводу відсутності балансу відповідних політичних партій. Моніторингово-аналітична група «ЦИФРА» зі Львова представила докладний аналіз обертань у складі ОВК. З 26 серпня по 5 вересня, політичні партії замінили  1972  з  4050  існуючих  членів  ОВК,  змінивши  штатний  склад  на  49%. Найменша кількість замін здійснили політичні партії, представлені фракціями у Верховній Раді, а найбільше число замін зробили   шість технічних партій:  «Єдина Русь»,  «Братство»,  «Руський Блок»,  «Союз
анархістів України»,  «Єдина Родина»   і «Руська  Єдність».  Ці  6  партій,  які  мали  32,7%  всіх  членів  ОВК  змінили  своїх кандидатів (75% від усіх замін). Кількість замін на керівних посадах  ОВК виросла таким чином: 64% - були змінені керівники ОВК, 45% - заступники керівників ОВК, 58% - секретарі ОВК. Загальний відсоток замін, зроблений цими технічними партіями перевищує 100%, це означає, що навіть особи, які були замінені, вже замінені знову. Спостерігачі ENEMO повідомляють, що заміни членів ОВК  як і раніше продовжується, хоча і з меншою інтенсивністю, як у перші два тижні після лотереї до ОВК . Тим часом відсоток замінених членів ОВК зріс до 52%.
Аналізи «ЦИФРИ» показали, що 391 член ОВК станом на 5 вересня 2012 року – це ті ж члени, що представляли кандидата Віктора Януковича у другому турі президентських виборів 2010 р. Тільки 79 членів з них були офіційно представлені від фракції Партії регіонів, в той час як інші 312 членів були висунуті від інших політичних партій. Окрім того, спостерігачі ENEMO зафіксували два незвичайних випадки заміни в ОВК # 194 (Черкаської   області)   та   №   119   (Львівської   області).   Члени,   які   представляли «Батьківщину» (№ 119), відповідно «Партію регіонів» (№ 194) в кінці серпня, пізніше стали головами комісій, висунуті «Християнсько-демократичною партією України» і відповідно «Союзом анархістів
України». Їхні попередні партії висунули нових членів до цих ОВК замість них. Представники «УДАРу» підписали договір про співпрацю з «Християнсько-демократичною партією України» і політичною партією «Молодь до влади»3, представники  ОВК якої були замінені представниками «УДАРу» (наприклад, в ОВК № 9 АР Крим, № 42 Донецької області
і № 62 Житомирської області). Ці факти викликають побоювання, що технічні партії замінюють своїх  членів людьми, які насправді не є їхніми членами або прихильниками, але підтримують інтереси інших політичних партій. Слід відзначити, що принаймні чотири члени технічних політичних партій не могли згадати яку партію вони офіційно представляють, коли спостерігачі ENEMO запитали їх (ОВК № 141 Харківської області, № 187 у Хмельницькій області, № 76 Запорізької області і № 52 у Донецькій області).
Процедура визначення дільничних виборчих комісій (жеребкування ДВК)
13 вересня, всього за п'ять днів до процесу подання кандидатів до ДВК, ЦВК змінила процедуру  формування дільничних виборчих комісій. Постанова № 895 була прийнята більшістю голосів (8 - за, 2 утрималися, 2 - проти)  і постановила, що кожна з 225 ОВК проведе лише одну лотерею для всіх ДВК у межах відповідного району. ЦВК створила складну процедуру жеребкування, яка повинна була забезпечити більший баланс політичних суб'єктів в ДВК. Тим не менш, опозиційні партії, внутрішні та міжнародні спостерігачі, серед яких і ENEMO висловили стурбованість з приводу нещодавньої зміни правил і стверджували про можливу відсутність балансу політичних суб’єктів на дільничному рівні. «Свобода», «Батьківщина» і «УДАР» звернулись до Київського адміністративного апеляційного суду, який вирішив підтримати постанову ЦВК.
Підготовка заходів для здійснення жеребкування і процедури призначення для ДВК відбувались дуже непослідовно і були повні порушень. Списку кандидатів у ДВК від опозиційних партій було відмовлено через відсутність штампу, інформаційних даних або підпису голови партії  у принаймні чотирьох ОВК4, коли згідно слів представників
«Свободи» ті ж самі форми подання для їхньої партії були прийняті в інших ОВК. Список кандидатів у ДВК від «Батьківщини» спочатку був відхилений, але потім прийнятий після консультацій ОВК з ЦВК в ОВК № 135 (Одеської області) і № 43, № 57 і № 58 (Донецької області) або після вдалих судових скарг в ОВК № 57 і № 58 (Донецької області).
З іншої сторони списки деяких партій, які вважаються технічними було прийнято після того, як термін подачі заявок закінчився 20 вересня опівночі. Принаймні у трьох ОВК кілька списків кандидатів у ДВК були подані однією і тією ж людиною, яка не мала довіреності на всі з них.
У зв'язку з величезними технічними проблемами зі зв'язком із сервером ЦВК, багато ОВК  довелось  відкласти  жеребкування  до  ДВК  на  декілька  годин.  Деякі  з  них закінчили пізно вночі, особливо в АР Крим, Хмельницькій, Одеській, Луганській, Харківській, Черкаській і Київській областях. Сама процедура жеребкування була відкритою, доступ спостерігачів і медіа був гарантований. Однак в ОВК № 19 (Волинської  області),  №  146  (Полтавської  області),  №  149  Полтавської  і  №  24 Дніпропетровської  області  представники   «Батьківщини»,   «Свободи»  і  відповідно «УДАРу» заявили про багато маніпуляцій в жеребкуванні з точки зору різних розмірів конвертів, заклеєних або видимих номерів жеребків. Їх позови були відхилені через відсутність  доказів.  Згідно  слів  багатьох  контактних  осіб,  ОВК  №  159  у Сумській області вирішила провести перше жеребкування як попередню підготовку для остаточного і тому провела ще одне. Свобода стверджує, що при другій спробі не була допущена до участі в жеребкуванні. Протокол засідання не містить ніяких даних про першу лотерею.
ЦВК забезпечило ОВК інструкціями про те , що «жеребкування має справу з кількістю висунутих осіб, а не з кандидатами, які їх представляють» і що «число жеребків має відповідати найбільшому числу висунутих осіб до ДВК». Відповідно до цих правил, жеребкування має бути здійснено з посиланням на терміни подачі заявок для кожної ДВК. Оскільки не всі партії висунули кандидатів до кожної ДВК і деякі множинні висуванці були виключені, порядок висування був іншим для кожної ДВК. У такий спосіб здійснення жеребкування мало забезпечити більш збалансований склад ДВК, ніж єдине жеребкування для всіх ОВК. Незважаючи на цю інформацію, як проводити конкретні процедури жеребкування, деякі члени ОВК не були добре проінформовані і були перевантажені, як в ОВК № 174 Харківської області, № 88 Івано-Франківської області, № 187 Хмельницької області або № 58 Донецької області.
Однак, принаймні 38 ОВК порушили призначену процедуру, в основному, шляхом жеребкування і здійснення своїх результатів, що відносяться до політичних суб’єктів, що було схоже на жеребкування ОВК. 17 ОВК7  надали спостерігачам ENEMO списки результатів, які пов’язують написані цифри з політичними суб’єктами, що вводить в оману, так як вони не повинні посилатися на них, але конкретне число кандидата на кожній ДВК - і ті відрізняються від ДВК до ДВК. ОВК, які провели жеребкування, посилаючись на політичні суб’єкти мусили повторити лотерею після втручання ЦВК або зробити нове введення даних  в програмне забезпечення ЦВК8, що спричинило новий склад ДВК. В ОВК № 191 Хмельницької області і № 160 Сумської області, проходило  жеребкування  для  кожної  ДВК  окремо  і  також  повинні  були  заново проведені відповідно до інструкцій ЦВК.
Загалом спостерігачі ENEMO зареєстрували 18 ОВК, які повинні були повторити процедуру
жеребкування, в той час як кількість запитів на введення нових даних була набагато вища.
Точна процедура жеребкування та її реалізація не була пояснена всім представникам політичних суб'єктів, спостерігачам та ЗМІ, які були присутні при жеребкуванні, що викликало дискусії та суперечки між спостерігачами та членами ОВК. (Наприклад, в ОВК № 4, № 6 та № 10 АР Крим, № 152 Рівненської області, № 168 Харківської області). Відмінності в розумінні проведенні жеребкування характеризувались абсолютно різними способами його реалізації. Якщо в ОВК № 168 Харківської області результати були представлені протягом декількох хвилин, то для ОВК 174 Харківської області знадобилося декілька годин і в ОВК № 203 в Чернівцях члени комісії зробили введення   даних   в  програмне   забезпечення   ЦВК   та   оголосили   про   публікацію конкретних результатів на наступний день.
Формування і робота дільничних виборчих комісій
Кожна команда довгострокових спостерігачів повідомила принаймні про одну ОВК, де ті самі особи були висунуті двома або навіть трьома політичними партіями. Кількість подвійних або потрійних висувань відрізняється від ОВК до ОВК, наприклад, в Черкаській області ОВК № 199 і № 200 мали більше, ніж 200 клонів в той час як у №196 і № 197 не виявлено жодного або тільки три. Найбільша кількість неодноразово висунутих представників ДВК було зареєстровано в ОВК № 225 у Севастополі (3360), №  87  в  Івано-Франківську  (3187),  №  20  у  Волинській  області  (1630),  №  205 Чернігівської області (853), № 123 Львівської області ( 800), № 125 Львівської області (понад 700), № 97 Київської області (понад 600), № 175 Харківської області (432), № 179 Харківської області (понад 400) і № 38 Дніпропетровської області (понад 300).
Існують ознаки того, що списки технічних партій були укладені в одному центрі з ціллю отримати стільки місць у ДВК, скільки можливо, а потім зробити заміни. В ОВК № 12, Вінницької області, спостерігачі ENEMO виявили, що 21 політична партія, включаючи фракцію від «Партії регіонів», має один і той же телефонний номер у контактних даних свого виборчого штабу. Висування на членство у ДВК стали причиною інциденту в окрузі № 22 (Волинської області) 17 вересня, коли студенти Луцького педагогічного коледжу підтвердили нашій групі спостерігачів, що вони були змушені залишитись  у школі до 11 ночі, та заповнити  заяви висування  у ДВК від кількох політичних  партій. Інші випадки, наприклад, як в ОВК № 5 в АР Крим, де саме такі копії ідентифікаційних даних  були доповнені різними підписами були використані для заяв від двох політичних партій,та в ОВК № 145, де всі заяви від політичної партій «Молодь до влади» мали один і той же підпис, підтвердили підозри, що число множинних висувань було зроблено без відома висуванців.14 Додатково була тенденція до подання великої кількості списків кандидатів прямо перед закінченням терміну подання, та для того, щоб завдати комісії додаткову роботу з документами, щоб заяви не можна було перевірити належним чином.15  В ОВК № 192 у Хмельницькій області, заяви з одною і тією ж датою народження, номерами телефонів, адресою, але з незначними змінами  у вимові власних  імен (одна буква додана або відсутня) були подані різними політичними суб’єктами. Про заяви про висування з однаковими власними іменами, але різними адресами  повідомлялося з ОВК № 126 у Львівській області. Таким чином, програмне забезпечення ЦВК «Виборів 2012» не змогло зафіксувати їх як множинні заяви про висування. З іншого боку, часові рамки створили перешкоду для комісій детально переглянути всі заяви.
Згідно Закону про вибори, ОВК повинні відмовляти кандидатам у членстві в ДВК, якщо два або більше політичних суб’єкти висувають їх одночасно. Після запитів ОВК впоратися з великою кількістю множинних заяв про висування, ЦВК забезпечила їх листом з рекомендацією не відмовляти кандидатам, які додатково подали письмову заяву, де вони підтверджують свій намір представляти тільки один певний політичних суб’єкт в тільки одній ДВК (наказ № 21-33-3749 від 19 вересня 2012р.). Хоча лист можна розцінювати як позитивний крок, щоб уникнути подвійних заяв, його виконання спричинило проблеми, оскільки доступ до нього був обмеженим. В той час як ОВК №77, № 80 та № 81 у Запорізькій області, № 176 у Харківській області та № 109 у Луганській області відмовляли множинним кандидатам в участі у ДВК, більшість ОВК дозволяло кандидатам, які заповняли вищезгадані заяви, брати участь у жеребкуванні. Представники, або навіть члени ОВК від «Нашої України» та «Батьківщини» (напр., обидві ОВК № 4 та № 6 у АР Крим та ОВК № 175 у Харківській області) стверджували, що вони не були проінформовані про можливість своїх кандидатів підписати таку заяву на відміну від інших партій.
Щонайменше п’ять ОВК не виключили множинних кандидатів у ДВК, і таким чином порушили Закон про вибори. Двом з них довелося повторити проведення жеребкування (№ 141 в Одеській області та № 87 в Івано-Франківській області), але три ОВК (№ 22 у Волинській області та № 83, № 84 в Івано-Франківській області) вирішили проблему множинних   заяв   незаконно   –   після   жеребкування,   та   без   проведення   нового жеребкування. Більшість  ОВК  виключило  множинних  кандидатів,  які  були зафіксовані програмним забезпеченням ЦВК «Вибори 2012», та не заповнило заяву згідно з листом № 21-33-3749. Численні джерела повідомляють спостерігачам ENEMO, що відповідна комп’ютерна програма перевірила
множинні заяви про самовисування тільки в межах одного округу, але не серед різних виборчих округів. Як наслідок, щонайменше 200 осіб є членами ДВК і в окрузі № 153, і в окрузі № 154 у Рівненській області. Зважаючи на перевірену тенденцію, що багато кандидатів у ДВК не знали про політичних суб’єктів, які їх висували, можлива велика хвиля змін кандидатур. Лише за кілька днів після формування ДВК ця тенденція розпочалася у великих масштабах: тільки  в  окрузі  №  201  (Чернівецької  області)  244  члени  ДВК  від  42  політичних суб’єктів були замінені на першій сесії після утворення ДВК. Про найбільшу кількість замін на сьогоднішній день повідомляється з округу № 78 у Запорізькій області та № 52 у Донецькій області (у обох більше 1500), № 225 у місті Севастополь (1413), в той час як більше ніж 1000 членів ДВК було замінено в окрузі № 129 у Миколаєві, більше 900 –
в округах № 115 у Львівській області, № 202 у Києві, № 189 у Хмельницькій області.17
Заміни робляться маленькими технічними партіями, такими як «Молодь до влади»,
«Зелена планета», «Союз анархістів України», та загальновідомими партіями, такими як «УДАР», «Партія регіонів» та «Батьківщина».
Переважна  більшість  ОВК  користувалася  комп’ютерною  програмою  ЦВК  «Вибори
2012» по розподілу керівних посад, але були зафіксовані деякі помилки у програмному забезпеченні,  які  спричинили  розбіжності.18   Щонайменше 17  ОВК  використовували інші процедури при розподілі керівних посад. У восьми з них це власноруч робили голова, заступник голови та секретар ОВК способом, який зовсім  не є прозорим. Шість ОВК дозволяли політичним суб’єктам подавати пропозиції та голосувати за компромісне вирішення питання, в той час як ОВК № 165 та № 166 (обидві в Тернопільській області) провели жеребкування без керівного складу. Розподіл керівнихпосад ДВК часто був причиною великих суперечок у ОВК та спричиняв порушення термінів формування  ДВК, особливо в Київській області та в Автономній Республіці Крим. Спостерігачі ENEMO були присутніми протягом інциденту в ОВК № 2 (АР Крим), де міліція та державна служба безпеки СБУ
перервали сесію комісії щодо розподілу керівних посад одразу після опівночі 26 вересня, коли  закінчився термін для створення ДВК. Спостерігачів та представників партій насильно змусили покинути сесію; за їх повідомленнями, їхні мобільні телефони завдяки діям служби безпеки не могли функціонувати, і представники служби безпеки хотіли залишитися в кімнаті з членами ОВК наодинці.
Відкладений початок функціонування ДВК був спричинений невірними контактними даними членів ДВК та поданих заяв без знання про них. Особливо у Львівській області та в місті Києві більшість ДВК не мали кворуму для відкриття сесії, і мали чекати на заміни.  До  7  жовтня  2012  р.  спостерігачі  ENEMOвідвідали  86  адрес  ДВК,  не знайшовши жодного члена на місці, хоча термін для проведення першого засідання вже пройшов. ДВК,   що вже почали роботу, характеризуються відсутністю досвіду, а тренінги керівного складу ДВК ще не проводилися.
ПОРУШЕННЯ В ХОДІ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ
У всіх областях, крім Полтави, повідомляється про збільшення активності виборчої кампанії протягом останніх чотирьох тижнів. В Київській, Одеській, Запорізькій, Луганській та Львівській областях передвиборна кампанія набирає більш змагального характеру. Партія «УДАР» скаржиться на пошкодження своїх біл-бордів (місто Севастополь, АР Крим, Черкаська, Кіровоградська, Львівська, Закарпатська та Запорізька області). «Батьківщина», «Свобода» та «УДАР» продовжують скаржитись на складність доступу до ЗМІ та місць, відведених для біл-бордів. В Запорізькій («УДАР»),  Одеській  («Батьківщина»  та  «УДАР»),  Харківській  («Батьківщина»  та «Свобода») та Полтавській («Свобода») областях спостерігачі ENEMO підтверджують, що представники  зазначених партій мають лише кілька біл-бордів, або отримали менш помітні рекламні місця у деяких  округах. Власник компанії, що займається біл-бордами в Запорізькій області, зізнався спостерігачам ENEMO, що «Партія регіонів» наказує йому, скільки місць для біл-бордів він може відвести для інших партій (як повідомляється, 20-30 місць для «Батьківщини» та «Комуністичної партії України», жодного
біл-борду для «УДАРУ»), та на нього створюється тиск, щоб він відмовляв у доступі до біл-бордів опозиційним партіям, хоча є вільні місця для розміщення біл- бордів. Спостерігачі ENEMO отримали лист від іншої компанії по біл-бордах у Запорізькій області, яке скасовувало вже підписану угоду з кандидатом- самовисуванцем в окрузі № 74.
У загальних рисах, місцева влада у Запорізькій області дуже активно обмежує можливості проведення виборчої кампанії, особливо для політичної партії «УДАР». 5 жовтня мітинг «УДАРу» на чолі з лідером Віталієм Кличко був оголошений в окрузі №82. Міській раді повідомили про це за день до мітингу. Того ж самого дня місцева влада прийняла
рішення про реконструкцію відповідної площі та почала роботи у ранок дня проведення мітингу. Перешкоди мітингам політичних партій-суперників також зросли. У   Луганській   області   «Партія   комуністів»   та   «Партія   регіонів»   перешкоджали проведенню мітингів одна одній; мітинг комуністів супроводжувався контр-мітингом «Радикальної партії», включаючи підбурюючі промови та агресію. Активісти «Партії регіонів» перешкоджали мітингам «Батьківщини» в окрузі № 178 в Харківській області та в багатьох округах
Одеської області за допомогою сильного шуму та димових бомб; також постраждали мітинги «УДАРу» в окрузі № 103 Кіровоградської області та в Сімферополі.
Агресія   та   залякування   кандидатів   значно   збільшилося   за   останні   два   тижні.
Зафіксовано два випадки арештів у кінці серпня: в окрузі № 18 (Вінницької області)
кандидата-самовисуванця Руслана Демчука заарештували після розслідування податковою службою. В окрузі № 9 звинувачення проти кандидата від «Батьківщини» зросли від звинувачення у хуліганстві до навмисного вбивства. В обох випадках заарештовані  кандидати  викликаються  в  суд  кандидатами  від  «Партії  регіонів».  В окрузі № 72 Закарпатської області кандидат-самовисуванець був заарештований та звинувачений у декількох правопорушеннях за період 2008-2010 років. За останні два тижні спостерігачі ENEMO повідомили про чотири справи кандидатів, які переховуються від служби
безпеки після того, як проти них почалося розслідування: в округах № 82 Запорізької області
(кандидат Кривохатка від «УДАРу», спочатку – інцидент  на  його  фабриці  у  2008  році,  потім  податкове  розслідування),  №  107  у Луганській  області  (кандидат-самовисуванець  Шахов,  звинувачений  у  хуліганстві  з 2011р.); № 30 у Дніпропетровській області (кандидат-самовисуванець Купрій), та округ № 132 у Миколаївській області (кандидат Корнацький від «Батьківщини»), в той час як кандидат Струк має декілька звинувачень, після того він оголосив, що не буде висуватися від «Партії регіонів», а буде висуватиметься самостійно від округу № 104 (Луганської області).
Спостерігачі ENEMO повідомили, що кандидати від Об’єднаної Опозиції зазнали сильного фізичного нападу в округах № 120 у Львівській області (кандидат-жінка та журналіст, що займається незалежними журналістськими розслідуваннями) та № 169 у Харківській області, а також голова їх передвиборчого штабу по округу № 222 (місто Київ). В окрузі № 167 Тернопільської області та № 159 Сумської області кандидати від «Нашої України» та «Свободи» відповідно, були побиті, в той час як в окрузі № 47 у Донецькій області стріляли в машину з кандидатом від «Зеленої партії» Кипіном. В окрузі № 132 в Миколаївській
області кандидат від «Батьківщини» повинен був вивезти сім’ю за кордон через залякування.
Зафіксовано чотири випадки, коли кандидати вже відмовилися балотуватись через арешти або тиск: вже зазначені Демчук та Кипін відкликали кандидатури після арешту та стрілянини відповідно; більш того, численні джерела підтвердили відкликання губернатора  Волинської  області  та  кандидата  в  окрузі  №  22  через  тиск  з  боку впливових  кандидатів-самовисуванців  в  своїх  округах;  в  окрузі  №  80  Запорізької області кандидат від «УДАРу» відкликався через тиск з боку податкової служби та через погрози. Зростає кількість відкликань в інших округах (особливо у Дніпропетровській, Одеській та Львівській областях), де причини досі невідомі або викликані політичними угодами.
За  останні  чотири  тижні  спостерігачі  ENEMO  зареєстрували  понад  20  випадків виборчої
агітації в університетах, школах, навіть у дитсадках, особливо у Волинській області. День вчителя та інші схожі свята супроводжувалися масштабною активністю кампаній місцевих державних структур –  наприклад, «Партії регіонів» в Донецькій, Одеській областях та АР Крим. Оголошення матеріалів виборчої кампанії на адміністративних будівлях на користь «Партії регіонів» продовжується в АР Крим, Одеській, Черкаській, Миколаївській та Житомирській областях. В Одеській, Вінницькій, Черкаській та Дніпропетровській областях пожарні машини відкрито використовуються для встановлення плакатів «Партії регіонів». На відміну від цього, громадські транспортні засоби та автобусні зупинки використовуються для агітації не тільки «Партії регіонів», але й «Свободи» та кандидатів-самовисуванців. «Партія регіонів» продовжує користуватися так званим «Народним бюджетом» для проведення агітації в Одеській області. Повідомляється, що мери та губернатори в щонайменше 21 окрузі  підтримують  кандидатів  від  «Партії  регіонів»  відкрито,  або  навіть  на  біл-бордах.22  Незважаючи на це, суди не визнають ці випадки порушенням Закону про вибори, оскільки незрозуміло, чи відбувається це у робочі години.
Групи внутрішніх спостерігачів (ОПОРА, КВУ) повідомляють про велику кількість випадків підкупу виборців кандидатами. Спостерігачі ENEMO були присутніми на розгляді справ по непрямому підкупу виборців, наприклад, в окрузі № 135 Одеської області, де ініціатор Благодійного фонду «Партії регіонів» кандидат Сергій Кивалов розпочав соціальну програму «Одеса іншими очима», яка пропонувала на безоплатній основі окуляри людям похилого віку. В окрузі № 138 Одеської області організатори Дня вчителя роздавали коньяк та шоколад старшим вчителям в сумках з символікою фонду   Фурзіна,   заснованого   місцевим   одномандатним   кандидатом   від   «Партії регіонів». В окрузі № 201 у Чернівецькій області спостерігачам ENEMO було відмовлено у вході на концерт, профінансований кандидатом від «Партії регіонів» Міхайлішиним, де відвідувачам надавалися подарунки з агітаційними
матеріалами. Благодійні фонди та соціальні ініціативи кандидата Азарова (№ 47 Донецької області), Кулініча (№ 147 Полтавської області), та Залужного (№ 144 Полтавської області) також активно роздавали подарунки студентам та бідним людям протягом періоду виборів. У задоволенні судових скарг стосовно цих випадків було відмовлено як окружними, так і апеляційними адміністративними судами.
Багато політичних партій скаржиться на проведення незаконної агітації проти їхніх кандидатів. Групи ENEMO на даний момент зафіксували 52 таких випадки, з них 14 – проти кандидатів «Партії регіонів», 12 – проти кандидатів Об’єднаної Опозиції та 11 – проти кандидатів-самовисуванців. Також використовується новий метод фальшивих газет, які розповсюджують невірну інформацію про кандидатів та політичні партії, наприклад, округ № 87 Івано-Франківської області, № 17 Вінницької області, № 109 Луганської області, № 28 Дніпропетровської області. Різні джерела стверджують про залякування робітників громадського сектору, зокрема у бідних сільських місцевостях, а також що присутність
камер на виборчих дільницях часто використовується як інструмент додаткового тиску на недосвідчених виборців. Ці скарги важко перевірити, але їх висока кількість викликає особливе занепокоєння.
ВИБОРЧІ СКАРГИ
ENEMO проаналізувала 62 скарги на період з 1 серпня – 1 жовтня 2012р., по яких рішення виносила ЦВК. Згідно з офіційною статистикою Центральної виборчої комісії, від 31 липня до 24 вересня ЦВК отримала 262 скарги, вирішено з яких було 66. З усіх 66 скарг тільки 4 були повністю задоволені, і 7 – задоволено частково. 23 скарги не було розглянуто
по суті, а 32 з них – відхилено.
ЦВК також опублікувала попередження по восьми справах, одна справа була відправлена до Генеральної Прокурати, та 30 справ було відправлено до Міністерства Внутрішніх Справ України.
Згідно  статті  61.1  Закону  про  вибори  народних  депутатів  України  «Центральна Виборча
Комісія приймає рішення про попередження партії, кандидати у депутати від якої включені до
виборчого списку партії, або окремому кандидату у депутати». Закон не дозволяє ЦВК опубліковувати попередження без рішення суду. У всіх восьми випадках ЦВК посилалася на рішення суду.
Згідно статті 61.5 «У випадках виявлення порушень, передбачених частиною другою цієї статті, чи інших порушень, за які законом встановлено кримінальну або адміністративну  відповідальність,  відповідна  виборча  комісія  повідомляє правоохоронні органи для перевірки і реагування відповідно до закону». Коли ЦВК передає скарги до правоохоронних органів, вона виконує свій правовий обов’язок. Однак ЦВК просто вказує на них, і не є відповідальною за подальший перебіг подій. Інформація щодо розслідування та судового переслідування таких правопорушень відсутня.
ЦВК може тільки скасувати реєстрацію кандидата в депутати, якщо існує рішення суду, яке визнає кандидата в депутати винним у скоєнні умисного злочину, і це рішення набуло чинності.
Суди вже вирішували справи з непрямого підкупу виборців. Київський адміністративний апеляційний суд прийняв рішення від 16 вересня про утримання кандидатом від будь-яких дій, пов’язаних з непрямим підкупом голосів, і ЦВК опублікувала це попередження. Згідно з рішенням Одеського апеляційного адміністративного суду від 30 серпня 2012 р., кандидат Давид Жванія порушив ч. 13 ст. 74 закону, надавши школярам Троїцької середньої школи у Біляєвському окрузі комплекти шкільної форми.
ENEMO виражає серйозне занепокоєння щодо відсутності ефективних санкцій до підкупу виборців. ЦВК опублікувала лише попередження для кандидатів, але немає ані адміністративних, ані кримінальних наслідків для цих кандидатів.
МЕДІА
Останнього тижня місія ENEMO занепокоєна законодавчою ініціативою в Україні впровадити кримінальну відповідальність за наклеп. Після того, як Верховна Рада опублікувала поправку до законопроекту про наклеп на другому читанні, місцеві ЗМІ та громадські організації об’єдналися у протесті на захист свободи слова. Поправка, опублікована тільки за кілька тижнів до жовтневих Парламентських виборів, викликала велике занепокоєння серед місцевого та міжнародного медіа-середовища. Велика кількість газет з’явилася з чистою обкладинкою. Автор поправки, депутат Журавський від «Партії регіонів», пізніше відмовився від ініціативи.
Тиск на ТВі нещодавно зріс. На період липень – вересень 2012 ТВі втратив майже три мільйони глядачів кабельних мереж. Кількість постачальників кабельних мереж, яка виключила  ТВі  зі  своїх  послуг,  або  перемістила  їх  до  більш  дорогих  пакетів, перевищила   90.   Як   стверджує   виконавчий   директор   ТВі,   більшість   кабельних операторів діють під тиском державних та місцевих органів влади. Державна податкова служба розпочала розслідування, і Київський адміністративний окружний суд прийняв рішення про сплату каналом ТВі близько 4.000.000 гривень за виплату податків протягом одного тижня. Після заклику про пожертвування канал зміг уплатити всю суму вчасно.
На  додаток  деякі  телестанції  та  газети  стикаються  з  тиском  зі  сторони  влади, податкової служби, та правоохоронних органів. Наприклад, спостерігачі ENEMO повідомили про те, що газету «Гривня» з округу № 131 закривають після того, як вона відмовилась давати репортажі на користь провладної партії. Після того, як телеканал «Херсон плюс» дозволив кандидату від «Комуністичної партії» відкрито критикувати «Партію регіонів», Регіональна адміністрація Херсонської області наказала йому зняти свої антени з
її будівлі, оскільки вони «не підходять до навколишньої інфраструктури». Про два випадки фізичних нападів на журналістів повідомлялося протягом останніх двох тижнів (Миколаїв, Львів).
Деякі кандидати скаржаться про відмову доступу до ЗМІ та публікацію агітації в місцевих газетах. З іншого боку, є і позитивні рішення: спостерігачі ENEMO повідомляють, що в окрузі № 9 АР Крим суди зобов’язали газету «Вперед» підписати контракт  з  «Батьківщиною»  та  запропонувати  їй  оплачуване  місце  для  виборчої агітації.   Схоже   рішення   було   прийняте   на   засіданні  суду   між   одномандатним кандидатом-самовисуванцем в окрузі № 3 АР Крим Шкляром Володимиром та газетою «Огни маяка», яка була зобов’язана першою інстанцією надати місце кандидату. ENEMO закликає органи, що надають ліцензію та контролюють ЗМІ, утримуватись від обмежень та скорочень свободи дій будь-якого ЗМІ, щоб вони могли вільно діяти та висловлювати думку.
Довідка: Європейська мережа організацій зі спостереження за виборами (ENEMO) є міжнародною мережею неурядових організацій, яка була заснована у 2001 році. Вона складається з 22 провідних місцевих організацій, які здійснюють спостереження за виборами у 17 країнах Центральної та Східної Європи і Центральної Азії. У 2005 році ENEMO затвердила Декларацію принципів міжнародного спостереження за виборами. Всі організації-учасниці ENEMO у 2012 році схвалили Декларацію Загальних Принципів позапартійного  спостереження та моніторингу виборів громадськими організаціями. Всі спостерігачі ENEMO підписали Кодекс поведінки для міжнародних спостерігачів за виборами. 
Обсудить
Добавить комментарий
Комментарии (0)